• Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon

acasalahundorf.ro | residency | nature | art

 

      Dumitriana Condurache

 

 

 

 

 

 

 

 

Dumitriana Condurache este regizor și lector universitar doctor la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași. Cu o experiență didactică de cincisprezece ani, predă regie și vorbire scenică.

Cuvântul este preocuparea ei centrală, cuvântul teatral, poetic, muzical. De altfel, teza ei de doctorat, susținută în 2010 și publicată în 2016, cu un cuvânt înainte de David Esrrig, poartă titlul La limita cuvântului. Despre cuvântul poetic în teatru.

Absolventă de regie și actorie, a făcut „ucenicie” câțiva ani la „Athanor”, școala de teatru din Germania condusă de profesorul și regizorul David Esrig, care a marcat teatrul românesc atât prin spectacolele de dinaintea plecării din țară, cât și prin metoda sa de teatru – o adevărată gândire teatrală și existențială, dezvoltată de-a lungul anilor și cu care a reinfuzat mediul teatral-pedagogic românesc după revenirea sa constantă din anii 2000, în special prin atelierele susținute. Întâlnirea cu metoda lui David Esrig a contribuit atât la formarea, cât și la cristalizarea gândirii teatrale a Dumitrianei Condurache.

Interesată de teatrul antic și de marea dramaturgie, ca sursă de spiritualitate și inspirație, D. C. se apleacă mai ales asupra dramaturgiei necesare, cea a textelor consistente și a temelor mari, incluzând dramatizările.

Dintre spectacolele și studiile scenice semnate de D. C. spicuim: Domnișoara Christina, după Mircea Eliade, Galeriile Pod Pogor Iași, Cassandra, Medeea – studii de teatru antic, medeea. o mamă, spectacol-atelier pe teme și texte de teatru antic cu marionete; Luna în apă, după Yasunari Kawabata, Hamlet.atelier, Șampanie roz, după S. Beckett (Ateneul Tătărași, Iași), Sfârșit de partidă, după S. Beckett, Zilele tânărului regizor (proiect susținut de Centrul Cultural Francez Iași), 2015, Teatru Fix Iași; Conversație nocturnă cu un om demn de dispreț, de Fr. Dürrenmatt, spectacol-lectură în cadrul Festivalului Internațional pentru Publicul Tânăr de la Teatrul Luceafărul, Iași, 2014; Insultă la public, de Peter Handke, un proiect InterDramText, suținut de Forumul Austriac, la Uzina cu Teatru a Teatrului Național din Iași, 2015, Lupta cu orașul, recital-colaj din poezia lui Matei Vișniec, în cadrul zilei dedicate scriitorului la Librex 2017.

A lucrat cu actori ca Laura Bilic, Toma Hogea, Andrei Grigore Sava, Cosmin Panaite, Cătălin Ștefan Mîndru, Ada Lupu, Ionuț Cornilă, George Cocoș, Bianca Ioan, Alex Iurașcu.

A jucat în spectacolul Troienele de Andrei Șerban la Opera Națională Română din Iași.

Iubitoare de muzică și interesată de legătura intimă între muzică și cuvânt, Dumitriana Condurache face regie de operă la Clasa de Operă a Facultății de Interpretare (FICSMT) a UNAGE, unde a semnat, în ultimii doi ani, regia a două titluri: Così fan tutte (Școala îndrăgostiților) și Nunta lui Figaro, la Ateneul Tătărași Iași (2019), precum și a mai mulor recitaluri, inclusiv de muzică românească (arii și duete din opere și operete), în sala „Eduard Caudella” a Universității „George Enescu”, în Aula Bibliotecii Naționale, în Palatul Culturii ș.a.

De asemenea, a făcut consiliere de specialitate - vorbire scenică pentru Corul Aletheia din Iași și a semnat mișcarea scenică pentru același cor în cadrul participării la Concursul Internațional „Cecilia Seghizzi” din Gorizia, Italia, 2018, unde corul a obținut premiul I și II la două secțiuni, respectiv participarea în secțiunea Grand Prix.

A scris articole pe temele sale de interes, printre care David Esrig și teatrul poetic. Elemente ale unei metode („Colocvii teatrale” nr. 11/ 2011), medea. a mother – creation laboratory („Review of Artistic Education” no 13-14/ 2017).

Preocupările sale se centrează de fapt în jurul unor coordonate clare: tenacitate, discreție, căutare.