Marlene Klauser
RO.
Marlene Klauser vede relația ei cu satul Hundorf prin ochii unui arhivist. Culege istorii de familie ale generațiilor tinere din sat despre străbunicii lor.
Ce înțelege noua generație din timpul pe care aceștia l-au trăit?
Procesul de lucru a lui Marlene pornește de la ideea că nu ne putem alege originile, dar putem decide cum le integrăm în viața noastră prezentă.
Rezidența este o ocazie pentru ea să continue cartea despre străbunicul ei, bazată pe notițele lui din Al Doilea Război Mondial din Germania. Dorind să trezească în tinerii din Hundorf o curiozitate similară, i-a rugat să scrie o scrisoare către străbunicii lor, pe care o va integra într-o instalație artistică.
Vă invităm să citiți un scurt fragment al scrisorii Biancăi, o tânără din sat:
"Dragā Strābunicule,
În primul rând vreau sā încep prin a te felicita pentru tāria de care ai dat dovadā înrolându-te în război.
Nu te cunosc, dar totusi țin morțiș sā-ti scriu un mic secret cu privire la perioada în care m-am născut: mi-ar fi plăcut chiar foarte mult să mă fi născut prin anii '20."
_____
EN.
Marlene Klauser sees her relationship with Hundorf through the eyes of an archivist. She meets up with the youths to find their stories about their great-grandparents.
What does the young generation understand about the time of their grandparents?
Marlene's work process starts from the idea that even though we cannot choose where we come from, we can decide how much we incorporate it in our present life.
The residence is an opportunity for her to continue her book about her great-grandfather, based on the manuscripts he left from the Second World War in Germany. Wanting to stir up a similar curiosity in the youths of Hundorf, she asked them to write a letter directed to their old relatives. She will put the letters into an artistic instalation.
We invite you to read a short piece from Bianca's letter, a young girl from the village:
"Dear great-grandfather,
First of all, I want to congratulate you for the strength you had when you fought in the war.
I don't know you, but I really want to share with you a secret: I would have loved to be born in the '20s."
Aceștia sunt tinerii artiști care au fost selectați pentru această ediție ȘAH. Mai jos, puteți afla informații despre ei, proiectele și experiența lor din Hundorf.
“Am lăsat spațiul să mă ghideze, ca o călăuză, fără a avea o destinație sau un scop final. Am lăsat spațiul să îmi devină casă. Am aflat că străzile erau cândva pline de care cu boi și locuitorii trăiau într-o comunitate unită.
Am mâncat măceșe, am dormit sub stele și am strâns pietre. Am îmbrățișat locul și oamenii cu toată iubirea mea.”
”Neluțu așteaptă următoarea plecare la muncă într-o țară care să îl plătească suficient cât să își termine casa, deși îl doare să își lase copii în urmă. M-a emoționat afecțiunea pe are o manifestă constant pentru copii lui. Am intrat și în universul celor mici, mult mai inocent și mai crud, am observat relațiile dintre ei."
“Simt nevoia să dau credit Bisericii Evanghelice. Să ai un loc ca acesta în care să pictezi se simte mai bine decât lucrul obișnuit în atelier. Deși biserica nu mai este folosită pentru ceremonii religioase, spațiul poartă amintirile sașilor care se adunau și se rugau aici. În prezent, el poartă și aminirile artiștilor care se adună și împărtășesc aici o experiență spirituală proprie."
"Dacă proiectul Lifelike început cu Pablo în Polonia a fost mai ușor de abordat, fiind vorba de totemuri de vânătoare lipsite de viață ce și-au găsit loc de veci o bucătărie sau un hol maiestuos, aici la Hundorf este vorba de relații cu animale ce se desfășoară în timp real, cu acțiuni și consecințe prezente, unde trebuie să îmi găsesc alt loc, altă poziționare -în primul rând interioară."
,,Într-o vineri după amiaza, am văzut un grup de adolescenți tatuați jucând fotbal în locul lor preferat- spatele unei școli vechi unde copii și adolescenții se joacă împreună. Apoi am zărit o bunică stând în fața casei ei mâncând înghețată la vafă făcută în casă.”
Marlene Klauser locuiește în Berlin și este fascinată de istoria celui de Al Doilea Război Mondial din Germania. Proiectul ei a pornit de la descoperirea unor manuscrise vechi scrise de străbunicul ei, jurnalist politic în acea perioadă. Ea vrea să înțeleagă mai bine cum se raportează noua generație de tineri din Hundorf la propria lor istorie de familie.
“Dacă Hundorf ar fi o mamă, părul ei ar mirosi a gem de caise, mâinile ei arse de soare ar lucra cu neastâmpăr, iar ochii i-ar fugi după tot ce mișcă în ograda ei.“
"Fabrica de clepsidre de la Hundorf e aparent faimoasă în tot județul. Dealurile sunt pline de nisip, care absoarbe timpul din jur. Zilele sunt incandescente și scapă printre degete."
Maria Guțu explorează de mai mulți ani prin fotografiile ei conceptul de “ acasă” . Practica ei este bazată pe fotografia documentară din care reiese implicarea empatică pe care o are față de oamenii a căror viață o surprinde cu aparatul foto. În cadrul rezidenței își propune să documenteze diferite aspecte ale vieții satului Hundorf și să implice comunitatea, în special copii, în realizarea lucrărilor finale.
Mara Oglacki este un artist multi-media care își propune în cadrul rezidenței să realizeze atât cercetare fotografică, cât și animație video. Proiectul presupune o reinterpretare subiectivă a istoriilor personale ce aparțin localnicilor, în relație cu diferite spații din sat.
Eva Chapkin experimentează în special cu tehnici de colaj, iar ca nou rezident ȘAH își propune să capteze poveștile locuitorilor într-o serie de colaje, pe care vrea să le transforme ulterior într-o carte.
Amândouă au studiat design textil, iar în cadrul rezidențelor noastre vor să ducă mai departe cercetările lor despre tehnici tradiționale textile în contemporaneitate.
Marlene Klauser locuiește în Berlin și este fascinată de istoria celui de Al Doilea Război Mondial din Germania. Proiectul ei a pornit de la descoperirea unor manuscrise vechi scrise de străbunicul ei, jurnalist politic în acea perioadă. Ea vrea să înțeleagă mai bine cum se raportează noua generație de tineri din Hundorf la propria lor istorie de familie.
Proiectele realizate în cadrul rezidențelor Ș.A.H., cât și opiniile rezidenților participanți, nu reflectă în mod automat poziția Asociației Acasă la Hundorf față de subiectul prezentat. ȘAH este un proiect care oferă șansa tinerilor artiști de a se exprima într-un context necenzurat și liber.